fredag 15 oktober 2010

VI LÄR KÄNNA VARANDRA

Vi är flera nya i gruppen. Idag har vi gjort en övning för att lära känna varnadra bättre.


JAG-TRÄDET
Alla skriver på lappar ord kopplade till den egna personen utifrån olika rubriker:
-Tre saker som gör mig glad.
-Tre saker med mig själv som jag är stolt över.
-Tre saker jag tycker är modigt.
Den första personen sätter upp sina lappar i en lodrät linje, som en stam, läser samtidigt orden högt.



Nästa person fyller på med sina lappar. De lappar som stämmer med någon av de tidigare lapparna sätts upp vågrätt utifrån det tidigare ordet, som en gren.



Ett träd bestående av vår samlade identitet växer fram.




JAG-DU-VI
Alla väljer varsin tejprulle, hittar en plats i rummet som känns bra att vara på. Där tejpar man ut ett område som skall vara sitt eget. Området får vara hur stort eller litet som helst men det får INTE inkräkta på någon annans område.


SJÄLVPORTRÄTT
Alla väljer sedan tre av lapparna från jag-trädet som de tycker stämmer bra med den person de är (just nu). Alla väljer också tre saker från ett bord med en mängd olika prylar. Sakerna man väljer skall på något sätt gå att associera till den egna personen. Det är fritt att tolka hur man vill, bara man kan förklara. Lapparna och sakerna placeras i det egna området och utgör ett självporträtt.
Här är fem av porträtten:








Alla presenterar sitt porträtt och förklarar val av plats, ord och saker.
Efter presentationen försöker vi hitta beröringspunkter med varandra. Alla tejpar en linje mellan sig och de personer som de hittar samhörighet med.

Inga kommentarer: